Práce s kolektivem dětí se neobejde bez materiálního zázemí. Přitom víme, že každý kolektiv nemá svoji vlastní klubovnu, kde se může zabydlet. Ale vedoucí hledá, vynalézá.
Má své jistoty v zásobárně nápadů a materiálů. Někdy to jsou bohaté kartotéky, jindy malá krabička nápadů, skladiště materiálů ve skříni nebo na poličce, v kufru, koši, prostě kde se dá. V zásobárně panuje klid a řád, přehled – stačí jen sáhnout, pro co potřebujeme. Zásobárna pro výtvarnou práci je skladištěm pro vše malované, kreslené, vyráběné.
Víme, že výtvarné vyjádření je pro děti jedním z nejpřirozenějších, nejdůležitějších a nejvíce používaných prostředků.
Připomeňme si tedy několik základních poznatků o materiálech, se kterými při výtvarné činnosti nejčastěji pracujeme.
BALÍCÍ PAPÍR V ARŠÍCH NEBO ROLÍCH. Je různých kvalit. Kreslí se vždy na hrubší stranu. Vhodnější je papír silnější s drsnějším povrchem. Hodí se pro kresbu tužkou, uhlem, barevnými křídami, vodovkami a temperami. Má jednu psychologicky neocenitelnou přednost: je to jenom balicí papír a dítě má pocit, že se nemusí bát pracovat – kazit. Odpadá strach z čisté plochy lepšího a dražšího papíru a výsledek bývá uvolněnější.
KRESLÍCÍ ČTVRTKA – rýsovací kartón. Oba druhy patří k typu, který se označuje jako kartón nebo polokartón. Jsou silnější nežli balicí papír a prodávají se ve formátech A4 až A1. Pro práci jsou nejvhodnější formáty A2 až A4.
PASTELOVÝ KARTON. Jsou to papíry v síle kreslicí čtvrtky a jsou barevně tónovány (šedá, béžová, červená, černá, zelená, růžová, žlutá). Jsou vhodné pro suché techniky, protože hodně sají vodu a kroutí se.
Ostatní papíry – KANCELÁŘSKÉ PAPÍRY. Hodí se na skládačky, kresbu tužkou a tuší. Barevné papíry do kopírek se hodí na koláže a kreslení tužkou a tuší. Mají tu výhodu, že jsou barevně výraznější nežli klasické barevné papíry.
STARÉ ČASOPISY A NOVINY. Hodí se hlavně pro vytváření koláží a jako výplňový materiál pro trojrozměrné práce. Nežli je odnesete do sběru, prolistujte je a použitelné obrázky založte.
KRABICE A KRABIČKY. Hodí se pro tvorbu loutek a různé konstrukce. Rozřezané na díly se využijí jako podložky pro kreslíře nebo při vyřezávání, jako podklad pro koláže a stavby.
formáty papíru
TUŽKY. Pro kreslířské účely nejlépe vyhovují měkké tužky: k jejich značení se používá symbolů H a B. Tužky označené H mají tuhu tvrdší, která se hodí k rýsování (H až H6). Pro kreslení používáme tužky označené B (B až B6). Pro školní tužky se používá zjednodušené značení číslem 1, 2, a 3 (někdy HB1, HB2, HB3). Pro kreslení použínáme tužky tvrdosti 1 a 2, pro rýsování tvrdost 3.
UHEL. Používá se pro zvládnutí velké plochy. Prodávají se dva typy: přírodní uhel (je vlastně zuhelnatělé dřevo) a umělý (je lisovaná směs uhelného prachu, dřevěného uhlí a grafitu). Hodí se pro práce, které nechceme dlouho uchovávat. Pokud si chceme práci uhlem schovat nebo vystavit, je potřeba výkres fixovat přípravkem FIXATIV.
FIXY. V současné době ve velké oblibě. Mají mnoho předností a hodně nedostatků. Pro výtvarnou práci nejsou příliš vhodné. Obrázky působí uměle a nepřirozeně.
Barevné tužky – PASTELKY. Jsou přechodem mezi kresbou a malbou. Protože jsou barevně málo výrazné, používají se na malé formáty. Svádějí děti k titěrnostem a detailnímu vypracování námětu.
PROGRESA jsou vlastně silnější pastelky. Dovolují zvládnutí větší plochy a jsou i barevně výraznější (širší stopa).
BAREVNÉ KŘÍDY (též suchý pastel), představují univerzální techniku pro zvládnutí velké plochy. Jsou snadno technicky zvládnutelné a barevně výrazné. Barvy se nechají kombinovat a rozmývat. Jejich vzájemným mícháním a překrýváním dosáhneme bohaté barevnosti. Hodně špiní a proto je potřeba obrázky fixovat (FIXATIV nebo rozmývat mlékem).
MASTNÝ PASTEL (olejové křídy a voskovky), se blíží vlastnostmi pastelkám a progresům. Je vhodný spíše pro zvládnutí menší plochy, protože je méně barevně výrazný. Nechají se ale použít k dalším technikám (barevná vosková kresba apod.).
VODOVKY (akvarel) jsou nejznámější a nejpoužívaněší technikou. Pro děti je akvarel zvládnutelný na menších formátech (maximálně A3). Je potřeba nacvičit správnou techniku (míchání barev a používání množství vody).
TEMPERA je technika podobná akvarelu, ale dává nám možnost zvládnout i veliký prostor. Používají se silnější štětce (ploché od 10 výše). Tempery mají tvrdší barvy nežli akvarel, ale umožňují snadnější míchání.
TUŠ je technika pro vyspělejší kreslíře. Při práci se používá pero, dřívko nebo štětec. Velice často se kresby vybarvují vodovkami (kolorovaná kresba). Nemusíme vždy kreslit pouze černou tuší. Jsou k dostání i barevné tuše v základních barvách. Barevné tuše mají malou krycí schopnost!
KRESLÍŘSKÉ POTŘEBY. Kromě pera se nechá kreslit a malovat vším možným. Z pomůcek můžeme použít rákos, dřívka a větvičky, nastřižený kartón, hadříky, houbičky atd.
POTRAVINOVÉ BARVY používáme ke kolorování papírů a dalších materiálů. Pozor! Časem blednou.
ŠTĚTCE volíme podle používané techniky. Vlasové štětce (jsou číslovány 1 až 14) se používají na vodovky a tuš, na rozmývání menších ploch a jemnější práci. Štětce štětinové (ploché) se používají na tempery a olejové barvy (značí se číslem 1 až 22). Číslo znační je vlastně síla stopy v milimetrech.
LEPIDLA. V dnešní době je velký výběr lepidel a záleží na zkušenostech vedoucího, které dětem doporučí. Nejvhodnější je snad nejdéle vyráběný HERKULES – je použitelný snad na všechno, nemá dlouhou dobu zasýchaní a příjemně se s ním pracuje, nechá se i poměrně snadno umýt (z dětí i ze stolu). Méně vhodná až nevhodná jsou lepidla obsahující organická rozpouštědla a látky dráždící pokožku a sliznice (od KANOGOMu po vteřinová lepidla). Velice vhodné jsou i polyakrylátové disperze (SOKRAT apod.), nevýhodou je špatná umývatelnost.
HADŘÍKY. Jsou ideálním materiálem pro trojrozměrné výtvory a koláže. Jejich hlavní přednost spočívá v možnostech zpracování, barevnosti a mnohotvárnosti struktur a vlastností.
VLNY A PROVÁZKY. Velice oblíbené materiály na všechno možné od provázkových kreseb a maleb, přes koláže až po bambuláky (nestvůrky z bambulí).
KŮŽE – poměrně drahý a těžko dostupný materiál. Je velmi oblíbený při vytváření oděvních doplňků a přívěšků. V kombinaci s textilem a korálky dokážou děti vytvořit neuvěřitelné krásné předměty.
PŘÍRODNINY. Během roku nasbírané kamínky, šišky, kůra, skořápky ořechů a pecek, některé plody, sušené květiny a trávy, dřevěné špalíčky, prkénka, dýhy a vůbec všechno se může hodit.
DRÁTY A PLÍŠKY se použijí k vytváření koster nebo k samotné práci na objektu.
PEŘÍ je také velmi oblíbený zdobicí a dotvářecí materiál. Pozor na alergiky (alergie na peří a roztoče).
MODURIT je v dnešní době drahá záležitost. Děti s ním velice rády pracují. Při jeho zpracování hrozí nebezpečí sklouznutí ke kýči (růžičky, prasátka pro štěstí, disneypotvory apod.).
PLASTELINY používáme spíše pro práci malých dětí. S většími dětmi používáme plastelinu k vytváření forem pro sádrové odlitky.