O hrách je toho dost napsáno v části o pedagogice. Chybí tam ale zmínka o pomůckách, které se ke hrám používají. Každý kolektiv vlastní míče, pálky a spoustu jiných běžných věcí. Málokterý vedoucí však používá pomůcky méně tradiční, ale velice vděčné. Proto je zařazena i tato kapitola, ve které si budeme povídat na téma pomůcky ke hrám.
PLACKY - nejsou to placky ani bramborové, ani žádné jiné, ale kola vyřezaná z koberce JEKOR. Je to jedna z nejpoužívanějších pomůcek, které jsem si vyrobil. Slouží jako mety, k vytyčení hracího prostoru, nechá se s nimi házet a děti sami jsou schopny vymyslet spoustu zábav s touto primitivní, ale velice užitečnou pomůckou. Jeden z mnoha příkladů za všechny: představte si, že hrajete hru v kruhu na louce, kde není možnost vyznačit na zem kruh. Jak přinutíte děti, aby kruh v zápalu boje nezmenšovaly a každé stálo na svém místě? Jednoduše – položíte mu na místo placku a je po starostech.
Placky se také nechají použít jako terče k vyznačení závodů na táboře, protože se na ně nechá malovat křídou. Placky můžeme použít i jako žetony při různých mezidružinových kláních. Placek potřebujeme asi 20 – 25 kusů. Větší počet je zbytečný, protože na jednu hru stejně víc dětí neutáhneme.
ŠÁTKY – jsou dalším nenahraditelným pomocníkem. Známe situaci, kdy potřebujeme dětem zavázat oči a není nic vhodného po ruce. Chudáci děti potom dostanou přes obličej ručník, utěrku, teplákovou bundu a kdovíco ještě. Přitom je pomoc jednoduchá a jednou pro vždy. Ušijeme si šátky z praporoviny. Ideální rozměr takového šátku je 75×75 cm. Šátek takovéhoto rozměru spolehlivě převáže i tu největší hlavu, bezpečně sváže nohy v kotnících nebo se nechá použít při různých tanečcích, divadelních vystoupeních či karnevalech. Doporučuji mít připravených 20 šátků dvou barev (10 červených a 10 modrých). Dvě barvy proto, protože vám odpadne dohadování s dětmi při hrách, kde se zároveň zavazují oči a svazují nohy – prostě potom budou modré na nohy a červené na oči.
PEŠCI – jsou vlastně jakési obušky. Používají se při různých honičkách, jako štafetové kolíky nebo při „mlátících“ hrách. Vyrobíme je tak, že do sešitého pruhu látky nacpeme drcený molitan a sešijeme. Pešek by měl být dlouhý asi 40 – 50 cm a jeho průměr by měl být okolo 6 cm. Pro třicetihlavý oddíl nám jich bude stačit 6 kusů.
HADRÁCI – jsou hadrové míčky, které si může ušít každý oddíl sám. Podle střihu vystřihneme pro jednoho hadráka dva stejné díly. Sešijeme, ale necháme malý otvor, kterým míček naplníme drceným molitanem nebo odstřižky látky a potom došijeme. Jednodušší postup je vycpat vyřazené ponožky a pak je zašít. Hadrové míčky používáme k různým závodům a bitvám. Jejich hlavní výhoda spočívá v tom, že rána hadrákem tolik nebolí jako rána malým míčkem, ale největší výhodou je to, že pokud děti hadráky poztrácí, ušijí si nové. Hadrák by měl mít průměr okolo 10 cm.
ŽETONY – nám usnadní počítání výsledků zápasů a soutěží. Odpadne pak jejich neustálé sledování, zapisování a dohadování se o správnosti našich počtů. Žetonem může být vlastně cokoli. Nejideálnější je, když si děti vyrobí žetony samy. Mohou to být různě malovaná dřívka, nařezaná kolečka z tenkého kmínku břízy, těsnění, lékařské špachtle (dřívka na dívání se do krku), malované kamínky, umělohmotné výlisky – prostě cokoli. Žetonů bychom měli mít dostatečné množství. Je to asi 10 žetonů na jedno dítě v oddíle. Žetony mohou být různě bodově ohodnoceny např.: žlutý 1 bod, červený 2 body, modrý 5 bodů atd. Fantazii se meze nekladou.