Veškerá manipulace s penězi od člověka k člověku musí být doložena řádnými doklady.
Vždy platí, jeden má peníze, druhý originál dokladu!!!
Existují 2 druhy zacházení s penězi – příjem a výdej.
Příjem peněz
O příjmu peněz jsme se částečně zmiňovali v části „poplatky účastníků“ a v části „zálohy, vyúčtování“. Nyní si tedy řekneme, jak má vypadat doklad o převzetí hotovosti – příjmový doklad.
Musí obsahovat:
Příjmový doklad se vystavuje s kopií. Originál dostane plátce, kopii si ponechá příjemce, aby věděl za co a kolik vybral.
Výdej peněz
Při každém vydání musíme VŽDY požadovat řádně vystavený doklad.
Při nákupu zboží má většinou podobu pokladního dokladu z elektronické pokladny.
Takový doklad MUSÍ by obsahovat:
Nesplňuje – li pokladní doklad některou z výše uvedených podmínek, necháme si ještě vystavit paragon. Pokud chybí pouze rozpis zboží, stačí ho doplnit na papír, společně s jednotlivými částkami.
Nemá-li prodejce elektronickou pokladnu, vystavuje pouze paragon.
Můžete se setkat se situací, že vám prodejce odmítne paragon vystavit. V takovém případě zboží rozhodně neplaťte. Prodejce je podle zákona povinen paragon na vyžádání vystavit. Nedojde-li k dohodě, nezbývá než zboží zakoupit v jiné prodejně.
Pokladní doklady a paragon
Při nákupu služby vyžadujeme fakturu, a to takovou, kde je zřetelně uveden způsob úhrady hotově anebo převodem. V případě hotovostní platby faktury je nezbytné toto ještě doložit potvrzením o zaplacení – příjmovým dokladem či stvrzenkou o zaplacení. Faktura musí v textové části obsahovat následující údaje : musí být uvedeno přesně co je účelem platby – např. u stravování termín, počet jídel a cena za jednotlivé jídlo.