Jak již bylo uvedeno, je významnou povinností zaměstnavatele zajišťovat ochranu života a zdraví zaměstnanců, majetku a životního prostředí při mimořádných situacích.
Úkoly při zajišťování připravenosti na řešení krizových situací a jejich řešení, při provádění záchranných a likvidačních prací (dále jen "ZLP") a při ochraně zaměstnanců vymezuje zaměstnavatelům právní řád [49,52,53,54,55]. K jejich plnění může zaměstnavatel též zřídit jako svůj pracovní orgán k řešení mimořádných situací např. krizový štáb, havarijní komisi apod.
Pokud je podnik zařazen do systému vyrozumění [1] v rámci havarijního plánu kraje nebo je-li určen krizovým plánem kraje, je o vzniku mimořádné události, kterou je dotčen, informován operačním a informačním střediskem IZS jeho vedoucí.
Není-li podnik zařazen do systému vyrozumění je „pouze“ varována (např. varovným signálem sirén) a informace získává následně z veřejných informačních prostředků.
Pokud je vedoucí o mimořádné situaci vyrozuměn vnitřní cestou (mimořádná událost vznikne v podniku), zabezpečí informování příslušného operačního a informačního střediska IZS. Případně ověří, zda je operační a informační středisko IZS informováno o této situaci v případě, že je ohrožena nebo může být ohrožena další podnik nebo okolní obyvatelstvo.
V případě potřeby, podle druhu a charakteru mimořádné situace, vyrozumí o jejím vzniku nebo ohrožení své zástupce, další členy managementu a osoby odpovědné za vnitřní bezpečnost osob a objektů.
[1] Systém pro předávání informací o hrozící nebo nastalé mimořádné situaci orgánům krizového řízení
Má-li vlastní nebo smluvně zajištěné síly a prostředky k provedení ZLP, zabezpečí jejich povolání. V rámci možností se urychleně dostaví na místo mimořádné situace (popř. vyšle svého zástupce) a zde kontaktuje velitele zásahu, kterým je informován o průběhu řešení.
Zaměstnavatel zajistí svým zaměstnancům, dotčeným mimořádnou situací, potřebná ochranná opatření. V případě potřeby a na základě dohody s velitelem zásahu se v rámci svých pravomocí a možností podílí na organizaci a provádění ZLP a zejména na
K tomu využívá vlastní interní bezpečnostní dokumentaci, případně plán krizové připravenosti. Plán krizové připravenosti je povinna na výzvu příslušného orgánu krizového řízení zpracovat právnická osoba, která zajišťuje plnění opatření, vyplývající z krizového plánu kraje. V tomto plánu je upravena její příprava k řešení krizových situací.
V případě potřeby, na výzvu velitele zásahu, zajistí účast kompetentního zástupce organizace ve štábu velitele zásahu.
Zaměstnavatel je při provádění ZLP povinen:
Pokud došlo u zaměstnavatele k havárii, je dále povinen:
Za omezení vlastnického nebo užívacího práva, poskytnutí věcné nebo osobní pomoci náleží právnické osobě peněžní náhrada. Náhradu poskytuje krajský úřad. Náhrada škody se neposkytuje té právnické osobě, která zavinila vznik havárie.
Právnická osoba, která je při vlastnictví, spravování nebo užívání objektů, zařízení a pozemků dotčena prováděním opatření k ochraně obyvatelstva a podílí se na ZLP (např. v zóně havarijního plánování), se v rámci havarijní připravenosti aktivně účastní cvičení v těchto prostorech.
Při řešení krizové situace (je vyhlášen krizový stav) je zaměstnavatel povinen [53]:
Při plnění hospodářských opatření za krizových stavů je zaměstnavatel povinen [54]:
b. na základě zavedení regulace vládou, hejtmanem nebo starostou:
Nezbytnou dodávku hradí její odběratel. Náklady a výdaje spojené s použitím regulačních opatření nese správní úřad, který regulační opatření vyhlásil. Regulační opatření za nouzového stavu stanoví vláda.