K orgánům krizového řízení s územní působností patří zejména určené orgány územních samosprávných celků, hasičské záchranné sbory krajů a Policie ČR.
Nutno poznamenat, že úkoly orgánů územních samosprávných celků v krizovém řízení jsou úkoly plněné v rámci výkonu státní správy v přenesené působnosti.
Krizové řízení v kraji zajišťují zejména hejtman kraje a krajský úřad.
Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací. V jejím rámci řídí a kontroluje přípravná opatření, činnosti k řešení krizových situací a činnosti ke zmírnění jejich následků prováděná územními správními úřady s působností na území kraje, orgány obcí s rozšířenou působností, orgány obcí nebo právnickými osobami a fyzickými osobami.
Hejtman k plnění svěřených úkolů v krizovém řízení
Za zákonem stanovených podmínek, může hejtman, v případě, že jsou ohroženy životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí, vyhlásit stav nebezpečí. [1] Za stavu nebezpečí je hejtman oprávněn např. nařídit:
Krajský úřad v rámci krizového řízení spolupracuje s HZS kraje při zpracování krizového plánu kraje a plní úkoly jemu v krizovém plánu kraje vymezené. K plnění těchto úkolů zřizuje pracoviště krizového řízení.
Ostatní orgány kraje se na plnění úkolů v krizovém řízení podílejí.
[1] § 3 zákona č. 240/2000 Sb.
Hasičský záchranný sbor kraje (dále jen „HZS kraje“) při přípravě na krizové situace a jejich řešení zejména:
HZS kraje je oprávněn pro potřeby přípravy na krizové situace vyžadovat, shromažďovat a evidovat údaje např. o:
Může tak činit tehdy jsou-li tyto údaje nezbytné pro zpracování krizových plánů pro přípravu a řešení krizových situací. [1] HZS kraje tyto údaje pak poskytuje Ministerstvu vnitra, hejtmanovi a starostovi obce s rozšířenou působností na jejich žádost.
Policie České republiky (dále jen „PČR“) zajišťuje připravenost k řešení krizových situací spojených s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem na území kraje. Spolupracuje přitom s ostatními orgány krizového řízení v kraji a dalšími organizacemi, jejichž součinnost je nutná k plnění úkolů krizového řízení PČR.
[1] § 15 odst. 3 zákona č. 240/2000 Sb.
Úkoly v krizovém řízení ve správním obvodu obce s rozšířenou působností zajišťuje zejména starosta obce s rozšířenou působností a obecní úřad ORP.
Starosta ORP v rámci úkolů v krizovém řízení řídí a kontroluje přípravná opatření, činnosti k řešení krizových situací a činnosti ke zmírnění jejich následků prováděná územními správními úřady s působností ve správním obvodu obce s rozšířenou působností, orgány obcí, právnickými osobami a fyzickými osobami ve správním obvodu obce s rozšířenou působností. K zabezpečení těchto úkolů ve správním obvodu obce s rozšířenou působností:
Za krizové situace zajišťuje provedení stanovených krizových opatření v podmínkách správního obvodu obce s rozšířenou působností a plnění úkolů stanovených hejtmanem a dalšími orgány krizového řízení.
Obecní úřad obce s rozšířenou působností plní v krizovém řízení zejména následující úkoly:
K plnění úkolů v krizovém řízení zřizuje obecní úřad obce s rozšířenou působností pracoviště krizového řízení.
Ostatní orgány obce s rozšířenou působností se na plnění úkolů v krizovém řízení podílejí.
Úkoly v krizovém řízení na úrovni obcí plní zejména starosta obce a obecní úřad.
Starosta obce zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací. Pro plnění těchto úkolů a úkolů při řešení krizových situací může zřídit krizový štáb obce jako svůj pracovní orgán.
Za krizové situace zajišťuje starosta obce provedení stanovených krizových opatření v podmínkách správního obvodu obce, a dále zejména:
Obecní úřad v rámci úkolů v krizovém řízení zejména:
Obecní úřad rovněž seznamuje právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení.
Ostatní orgány obce se na plnění úkolů v krizovém řízení podílejí.