Všeobecně platí, že orgány obce zajišťují připravenost obce na mimořádné události [52]. Patří zde např. ochrana před požáry [65], ochrana před povodněmi [55], ochrana veřejného pořádku [48], a další. Obec se rovněž podílí na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva. [52]
Pro plnění úkolů v oblasti bezpečnosti může obec, resp. její orgány, zřizovat:
V rámci připravenosti na mimořádné a krizové situace má obec za povinnost seznamovat právnické a fyzické osoby
Obecní úřad je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umisťování a povolování staveb, změnách staveb a změnách v užívání staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení.
Provádění záchranných a likvidačních prací má zpravidla neodkladný charakter, oblast přípravy na mimořádné události, resp. krizové situace, má charakter perspektivní. Jednotlivá opatření jsou naplňována v kratším, či delším časovém horizontu.
Bezpečnostní opatření v dlouhodobém časovém horizontu jsou uplatňována v rámci strategického plánování rozvoje obce, resp. v rámci územního plánování. K zajištění rozvoje obce se zpracovává územní plán obce [66] a strategický plán rozvoje obce.
K povinnostem obcí patří zajišťování veřejného pořádku [48]. Obec může v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou stanovit:
- které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase vyhláškou určených, nebo
- na některých veřejných prostranstvích v obci zákaz konání takovýchto činností,
Obec rovněž v samostatné působnosti ve svém územním obvodu pečuje o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů. Jedná se především o uspokojování potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku.
Při zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku může starosta obce požadovat spolupráci od Policie ČR.
K řešení záležitostí bezpečnosti a veřejného pořádku může obec zřídit obecní policii. Samotné zřízení a činnost obecní policie pak upravuje zákon o obecní policii [60]. Podle tohoto zákona obecní policie:
Je-li obecní policie zřízena obcí, která je městem nebo statutárním městem, a v hlavním městě Praze, se označuje jako městská policie.
Obecní policie při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku a plnění dalších úkolů rovněž:
Obecní policii řídí starosta nebo jiný člen zastupitelstva obce pověřený zastupitelstvem obce. Na návrh osoby pověřené řízením obecní policie může zastupitelstvo obce pověřit plněním některých úkolů při řízení obecní policie určeného strážníka.
Pro hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech zřizuje obec jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, dále jen „jednotku SDH obce“ [65]. Mimo hašení požárů a záchranné práce se jednotky SDH obce podílejí na zabezpečení úkolů civilní ochrany a ochrany obyvatelstva, zejména [1]:
Obec udržuje akceschopnost jednotky SDH obce, zabezpečuje odbornou přípravu jejích členů, materiální a finanční potřeby jednotky a další náležitosti [42].
K plnění úkolů obce spojených se zajišťováním připravenosti obce na mimořádné události, prováděním záchranných a likvidačních prací a ochrany obyvatelstva, které jsou svěřené obecnímu úřadu [2], může obec využít zařízení civilní ochrany, dále jen „ZCO“. V takovém případě se mohou zařízení civilní ochrany podílet na:
Zařízením civilní ochrany [3] se rozumí organizační útvar obce nebo právnické osoby, který nemá právní subjektivitu. Jedná se o organizační strukturu, kterou tvoří zaměstnanci nebo jiné osoby na základě dohody a tomu odpovídající věcné prostředky.
Nutno poznamenat, že využití tohoto řešení v praxi je zatím velmi omezené.
[1] § 30 vyhlášky č. 247/2001 Sb.
[2] § 15 odst. 2 zákona č. 239/2000 Sb.
[3] § 2 zákona č. 239/2000 Sb.
Krizový štáb obce je pracovním orgánem starosty obce pro přípravu na krizové situace a jejich řešení. 13) Tvoří jej starosta obce a další členové krizového štábu. Starosta obce je předsedou krizového štábu.
Další podrobnosti k dané problematice jsou uvedeny v kapitole 9.
Povodňovým orgánem obce za povodně je povodňová komise, kterou zřizuje obecní rada. Předsedou povodňové komise obce je starosta obce.
Další podrobnosti k dané problematice jsou uvedeny v kapitole 5.
13) § 21 odst. 2 písm. a) zákona č. 240/2000 Sb.