1) Základní pojmy
a) Tvar je určené seskupení hasičů (jednotek PO - s požární technikou nebo bez ní) k jejich společné činnosti.
b) Křídlo je pravá nebo levá strana tvaru. Při obratech tvarů se názvy křídel nemění.
c) Čelo tvaru je přední strana tvaru; má pravé nebo levé křídlo.
d) Zad tvaru je zadní strana tvaru.
e) Rozestup je mezera mezi hasiči (jednotkami PO - vozidly) v tvaru do šířky.
f) Vzdálenost je mezera mezi hasiči (jednotkami PO - vozidly) v tvaru do hloubky.
g) Šířka tvaru je vzdálenost mezi křídly tvaru.
h) Hloubka tvaru je vzdálenost mezi čelem a zadem tvaru.
i) Krajník je hasič stojící (pohybující se) na křídle.
2) Tvary
a) Nástupový tvar je tvar, v němž hasiči (jednotky PO) nastupují vedle sebe v řadu (v řadech) s rozestupy stanovenými tímto řádem nebo nařízenými velitelem.
b) Sevřený tvar je tvar, v němž hasiči stojí vedle sebe tak, že opřou-li levou paži pěstí do pasu hřbetem dopředu, dotýkají se loktem svého souseda. Za sebou stojí ve vzdálenosti předpažení.
c) Rozevřený tvar je tvar, v němž hasiči stojí vedle sebe s rozestupy nařízenými velitelem. Rozestup na upažení je mezera mezi hasiči na délku levé paže položené dlaní na rameno souseda tak, aby se prostředník dotýkal límce.
d) Řad je tvar, v němž hasiči stojí vedle sebe na stejné úrovni.
e) Dvojřad (trojřad, čtyřřad) je tvar tvořený dvěma (třemi, čtyřmi) řady ve vzdálenosti předpažení za sebou. Je- li v dvojřadu lichý počet hasičů, nastoupí poslední hasič vždy do prvního řadu. Vzdálenost na předpažení je mezera mezi hasiči (řady) stojícími za sebou na délku předpažené levé paže (palcem nahoru), jejíž prostřední prst se dotýká středu levé lopatky hasiče vpředu.
f) Pochodový tvar je tvar (např. zástup, dvojstup, trojstup), v němž je jednotka PO nastoupena k pochodu v pochodovém proudu za sebou ve vzdálenostech stanovených tímto řádem nebo nařízených velitelem.
g) Zástup je tvar, v němž jsou hasiči v zákrytu za sebou na vzdálenost předpažení.
h) Dvojstup (trojstup, čtyřstup a vícestup) je tvar v němž jsou dva (tři, čtyři i více) zástupy vedle sebe ve stanovených rozestupech.
i) Linie vozidel je tvar vzniklý seřazením vozidel vedle sebe na stejné úrovni.
j) Linie proudů je tvar, v němž jednotky PO stojí vedle sebe v pochodových proudech se stanovenými rozestupy.
k) Pochodový proud je tvar, který tvoří jednotky PO jdoucí (jedoucí) za sebou.
l) Sraz je tvar, v němž jednotky PO stojí vedle sebe v proudech se stanovenými rozestupy.
3) Provádění pořadového výcviku
a) při pořadovém výcviku je nutno požadovat vždy přesné provádění cviků a mezi jednotlivými cviky dokonalý a nehybný postoj. Velitel musí být důsledný a musí dbát na to, aby jednou nacvičený pořadový cvik byl vždy a všude prováděn přesně a při výcviku byla dodržována pravidla zdvořilosti a ustrojení,
b) cviky na místě se provádějí vždy ze základního postoje. Při pořadovém výcviku je třeba vhodně volit přestávky k oddechu,
c) velitel stojí před jednotkou PO zpravidla na vzdálenost šířky tvaru, aby ji dobře viděl, ovládal hlasem a aby jeho znamení viděli všichni hasiči jednotky PO. Za pohybu jednotky PO jde velitel na jejím čele. Je-li třeba, mění své místo,
d) velitel nenechává bezdůvodně stát hasiče v namáhavé poloze nebo ve směru pro ně nepříznivém, např. proti slunci, větru,
e) osloví-li velitel jednotku PO mimo tvar, otočí se všichni její příslušníci k němu čelem a zaujmou základní postoj.