V některých případech může dosáhnout mimořádná událost takových rozměrů, že k jejímu řešení nestačí běžná oprávnění správních úřadů. Získání dalších oprávnění (na úkor omezení práv a svobod občanů) lze dosáhnout jen zákonem [9] stanoveným způsobem. Tím je akt vyhlášení krizového stavu. Krizová situace je mimořádná událost pro jejíž řešení byl vyhlášen krizový stav.
Právní řád České republiky rozlišuje čtyři krizové stavy:
- stav nebezpečí (vyhlašuje hejtman kraje - primátor hlavního města Prahy),
- nouzový stav (vyhlašuje vláda),
- stav ohrožení státu (vyhlašuje Parlament na návrh vlády),
- válečný stav (vyhlašuje Parlament).
Řešení krizové situace jakož i fungování obce v krizovém řízení je vymezeno zákonem č.240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) a jeho prováděcími předpisy.
Obec plní úkoly v krizovém řízení ve dvou rozdílných režimech:
a) při přípravě obce na řešení krizové situace,
b) při řešení krizové situace.
Ad a) Příprava obce na řešení krizových situací
Starosta obce zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací; ostatní orgány obce se na této připravenosti podílejí.
Obecní úřad:
- organizuje přípravu obce na krizové situace,
- poskytuje obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností podklady a informace potřebné ke zpracování krizového plánu obce s rozšířenou působností,
- seznamuje právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení.
Starosta obce:
- odpovídá za údržbu a provoz informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového řízení určených Ministerstvem vnitra,
- může zřídit jako svůj pracovní orgán pro řešení krizových situací krizový štáb obce. Jeho ustavení by mělo předcházet vzniku krizové situace, zejména z důvodu přípravy jeho členů na činnost v tomto štábu.
Ad b) Řešení krizové situace po vyhlášení krizového stavu
V případě vyhlášení krizového stavu jsou orgány obce povinny zajistit provedení krizových opatření v podmínkách obce. Pokud je nutné, aby k tomuto účelu bylo vydáno nařízení obce, nabývá toto účinnosti okamžikem vyvěšení na úřední desce obecního úřadu. Zveřejnění musí proběhnout také dalšími způsoby, které jsou v místě obvyklé jako např. místní informační systémy, místní kabelová televize a internetové prezentace obce. Vydávat nařízení obce je vyhrazeno radě obce.
Starosta obce
- zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření v podmínkách správního obvodu obce; správní úřady se sídlem na území obce, právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření splnit,
- plní úkoly stanovené starostou obce s rozšířenou působností a orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení a úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu obce s rozšířenou působností,
- zabezpečuje varování a informování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím a vyrozumění orgánů krizového řízení, pokud tak již neučinil hasičský záchranný sbor kraje,
- nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce,
- organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatelstva,
- zajišťuje organizaci dalších opatření nezbytných pro řešení krizových situací.
Obecní úřad
- shromažďuje údaje o počtu a totožnosti osob, které v době krizového stavu přechodně změnily pobyt a nachází se na správním území obce, a předává údaje obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu se nachází,
- podílí se na zajištění veřejného pořádku,
- plní úkoly stanovené krizovým plánem obce s rozšířenou působností při přípravě na krizové situace a jejich řešení.