Mimořádnou událostí se rozumí škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací [4].
Obecní úřad v rámci přenesené působnosti [4] v souvislosti s řešením mimořádných událostí, především:
a) organizuje přípravu obce na mimořádné události,
b) podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací,
c) zajišťuje ochranu obyvatelstva.
Ad a) Příprava obce na mimořádné události
Obecní úřad při přípravě na mimořádné události:
- poskytuje podklady a informace hasičskému záchrannému sboru kraje, které jsou potřebné ke zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu. Jedná se zejména o charakteristiku území obce, způsob zajištění varování, evakuace a nouzového přežití obyvatel, o možnosti obce poskytnout pomoc atd.,
- seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva, včetně provádění přípravy obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci při vzniku mimořádných událostí.
Ad b) Podíl obce na provádění záchranných a likvidačních prací
Záchrannými pracemi se rozumí činnost k odvrácení nebo omezení bezprostředního působení rizik vzniklých mimořádnou událostí, zejména ve vztahu k ohrožení života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, a vedoucí k přerušení jeho příčin. Likvidačními pracemi se rozumí činnosti k odstranění následků způsobených mimořádnou událostí [4].
Orgány obce se podílí na provádění záchranných a likvidačních prací takto:
Starosta obce může být požádán velitelem zásahu o spolupráci při provádění záchranných a likvidačních prací, zejména při vzniku mimořádných událostí většího rozsahu (povodně, požáry, úniky nebezpečných látek, větrné smrště, vichřice, dopravní nehody atd.) a pro plnění některých úkolů v ochraně obyvatelstva, které jsou v kompetenci obce.Starosta obce v součinnosti s velitelem zásahu:
- zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím,
- organizuje, v dohodě s velitelem zásahu nebo starostou obce s rozšířenou působností, evakuaci osob z ohroženého území obce, včetně určení a zabezpečení provozu nouzových míst ubytování pro evakuované,
- organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce, např. zajišťuje a organizuje humanitární pomoc pro obyvatelstvo obce,
- je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci.
Ad c) zajišťování ochrany obyvatelstva
Obecní úřad při plnění úkolů ochrany obyvatelstva zejména:
- zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím,
- podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce,
- seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s ochranou obyvatelstva,
- je oprávněn zřizovat zařízení civilní ochrany,
- je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umisťování a povolování staveb, změnách staveb a změnách v užívání staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení.
Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce
Významným nástrojem obce při zajišťování její bezpečnosti je jednotka sboru dobrovolných hasičů obce, kterou obec zřizuje a spravuje na základě § 68 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, jako svoji organizační součást.
Starosta obce, po vyjádření hasičského záchranného sboru kraje, jmenuje a odvolává velitele této jednotky. Přitom přihlíží k návrhu občanského sdružení působícího na úseku požární ochrany.
Obec také zajišťuje akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, to je organizační, technickou a odbornou připravenost sil a prostředků.
Jednotky požární ochrany provádí požární zásah, záchranné a likvidační práce při mimořádných událostech a plní úkoly na úseku ochrany obyvatel.
Velitel zásahu jednotek požární ochrany má, s ohledem na zabezpečení ochrany obyvatelstva, tyto úkoly:
V místě zásahu, kde se předpokládají účinky požáru nebo mimořádné události, zabezpečuje velitel zásahu ve spolupráci s operačním střediskem, správními úřady a obcemi:
- provedení průzkumu šíření účinků požáru nebo mimořádné události,
- informování obyvatelstva na území ve směru šíření požáru nebo mimořádné události, která by je mohla ohrozit svými účinky,
- evakuaci obyvatelstva nebo jeho ochranu před nebezpečím, nelze-li evakuaci uskutečnit,
- vyhledání bezprostředně ohrožených osob,
- ošetření zraněných osob,
- regulaci volného pohybu osob a dopravních prostředků v místě zásahu,
- střežení evakuovaného území a majetku,
- odstranění staveb a porostů, provedení terénních úprav za účelem zmírnění nebo odvrácení rizik vzniklých požárem nebo mimořádnou událostí.
Velitel zásahu může prostřednictvím příslušného operačního střediska žádat o:
- regulaci dopravy na trasách odsunu zraněných do zdravotnických zařízení nebo na trasách, po kterých jsou přepravovány síly a prostředky jednotek,
- zabezpečení náhradního ubytování pro postižené,
- zabezpečení zdravotní péče, hygienické a protiepidemické péče a sociální a duchovní péče pro postižené, nemocné a zraněné,
- provedení sanace a dekontaminace zasaženého území,
- stanovení hygienických a veterinárních opatření.