Školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci lze chápat jako formu preventivně výchovné činnosti.
Toto školení vychází ze základních ustanovení zákoníku práce. Je v něm stanoveno, že za ochranu zaměstnanců v organizaci při různých mimořádných situacích odpovídá zaměstnavatel. Zaměstnanec musí být vždy prokazatelně seznámen např. s pravidly, směrnicemi, pokyny, opatřeními apod., které musí respektovat, kterými se musí řídit a v souladu s nimi postupovat, a to jak při předcházení mimořádným situacím, tak během nich.
Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Prevencí rizik se rozumí všechna opatření vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik.
Není-li možné rizika odstranit nebo dostatečně omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace práce, je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky, které musí udržovat v použivatelném stavu a kontrolovat jejich používání.
V prostředí, v němž oděv nebo obuv podléhá při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění nebo plní ochrannou funkci, přísluší zaměstnanci od zaměstnavatele jako osobní ochranný pracovní prostředek též pracovní oděv nebo obuv.
Zaměstnavatel je povinen poskytovat zaměstnancům mycí, čisticí a dezinfekční prostředky na základě rozsahu znečištění kůže a oděvu; na pracovištích s nevyhovujícími mikroklimatickými podmínkami, v rozsahu a za podmínek stanovených prováděcím právním předpisem, též ochranné nápoje.
Povinností zaměstnavatele je zajistit všem zaměstnancům dostatečné a přiměřené informace (musí být srozumitelné) a pokyny o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Jde o seznámení s riziky, výsledky vyhodnocení rizik a s opatřeními na ochranu před působením těchto rizik, která se týkají jejich práce a pracoviště. Informace o přijatých opatřeních se týkají především opatření ke zdolávání požárů, poskytnutí první pomoci a evakuaci fyzických osob v případě mimořádných událostí.
Informace a pokyny musí být zajištěny vždy při přijetí zaměstnance, při jeho převedení, přeložení nebo změně pracovních podmínek, změně pracovního prostředí, zavedení nebo změně pracovních prostředků, technologie a pracovních postupů. O informacích a pokynech je zaměstnavatel povinen vést dokumentaci.
Za tímto účelem zaměstnavatel zajišťuje školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a soustavně vyžaduje a kontroluje jejich dodržování. Přitom určuje obsah a četnost školení, způsob ověřování znalostí zaměstnanců a vedení dokumentace o provedeném školení. Školení musí být pravidelně opakováno, vyžaduje-li to povaha rizika a jeho závažnost.
Každý zaměstnanec je mimo jiné povinen účastnit se školení včetně ověření svých znalostí.
Systém školení a vzdělávání zaměstnanců zaměstnavatel projednává s odborovou organizací.
Právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zahrnují široký okruh ustanovení a norem. Patří k nim předpisy na ochranu života a zdraví, předpisy hygienické a protiepidemické, technické předpisy, technické dokumenty a technické normy, stavební předpisy, dopravní předpisy, předpisy o požární ochraně a předpisy o zacházení s hořlavinami, výbušninami, zbraněmi, radioaktivními látkami, chemickými látkami a chemickými přípravky a jinými látkami škodlivými zdraví, pokud upravují otázky týkající se ochrany života a zdraví.
Stěžejním právním předpisem v České republice v oblasti BOZP je zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Další právní předpisy a normy, kterými je nutno se při zajišťování BOZP řídit, jsou:
Národních předpisů, které mají vztah k BOZP je několik desítek. V přehledu jsou uvedeny jen některé z nich.
Při stanovení pravidel a zásad k ochraně a bezpečnosti zdraví zaměstnanců při práci se vychází ze směrnic Evropské unie, které jsou implementovány do právních předpisů České republiky. Je to např.:
V rámci školení BOZP je účelné zařazovat problematiku, která se týká řešení mimořádných událostí a u podniků, které pracují s nebezpečnými látkami zařazovat problematiku řešení úniku těchto látek. Důraz by měl být položen na opatření směřující k ochraně zdraví a životů zaměstnanců při těchto událostech.
Pro případ vzniku mimořádné události má své povinnosti zaměstnavatel a také jim určení zaměstnanci.
Zaměstnavatel je povinen přijmout opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry a povodně, jiná vážná nebezpečí a evakuace zaměstnanců včetně pokynů k zastavení práce a k okamžitému opuštění pracoviště a odchodu do bezpečí; při poskytování první pomoci spolupracuje s poskytovatelem lékařských služeb.
Zaměstnavatel je povinen zajistit a určit podle druhu činnosti a velikosti pracoviště potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují evakuaci zaměstnanců, poskytnutí první pomoci a zajišťují přivolání složek IZS.
Nejčastějším způsobem ochrany zaměstnanců v případě vzniku mimořádné události je evakuace.
Pravidla a způsob evakuace v objektech stanoví požární evakuační plán objektu. (pro některé areály podniků jsou zpracovány vnitřní havarijní plány se stanovenými zásadami pro evakuaci).
Evakuace se vztahuje na všechny osoby v místech ohrožených mimořádnou událostí s výjimkou osob, které se budou podílet na záchranných pracích, na řízení evakuace nebo budou vykonávat jinou neodkladnou činnost (např. nepřetržité provozy).
Při evakuaci jednotka HZS podniku, jednotka SDH podniku nebo zaměstnanci určeni zaměstnavatelem zabezpečují:
Zákonem o prevenci závažných havárií [24] je stanoven systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek. Rovněž jsou stanoveny povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob, které vlastní, užívají nebo budou uvádět do užívání tyto objekty nebo zařízení (provozovatelé). Provozovatelé jsou povinni provést analýzu a hodnocení rizik závažné havárie a mimo jiné uvést odhad dopadů možných scénářů závažných havárií na zdraví a životy lidí (taktéž zaměstnanců), hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek. Na základě analýzy a hodnocení rizik závažné havárie zpracovávají:
V bezpečnostním programu se uvede:
V bezpečnostní zprávě se uvede např. (zejména ve vazbě na BOZP):
Vnitřní havarijní plán zpracovává provozovatel objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny B [24] v součinnosti se zaměstnanci a stanovuje v něm opatření uvnitř objektu nebo zařízení při vzniku závažné havárie vedoucí ke zmírnění jejích dopadů. Tento plán, který je rozdělen do pěti částí, obsahuje:
Ochraně zaměstnanců jsou věnovány zejména plány konkrétních činností, což jsou monotematické plány činností s přímou návazností na scénáře havárií, jež jsou přílohovou částí vnitřního havarijního plánu (v operativní části). Jedná se zejména o:
Podrobný obsah bezpečnostního programu, bezpečnostní zprávy a vnitřního havarijního plánu je dán vyhláškou č. 256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažných havárií.
Právnické osoby a podnikající fyzické osoby provozující činnosti se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím jsou povinny zabezpečit pravidelné školení zaměstnanců o požární ochraně a odbornou přípravu zaměstnanců zařazených do preventivních požárních hlídek, jakož i preventistů požární ochrany.
Povinnost školení zaměstnanců o požární ochraně se vztahuje na všechny fyzické osoby, které jsou v pracovním nebo jiném obdobném poměru k právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě. Školení se provádí zvlášť pro vedoucí zaměstnance a zvlášť pro ostatní zaměstnance.
Školení vedoucích zaměstnanců, preventistů a zaměstnanců zařazených do preventivních požárních hlídek provádí odborně způsobilá osoba nebo technik požární ochrany. Proškolený vedoucí zaměstnanec nebo preventista požární ochrany provádí školení ostatních zaměstnanců.
Školení zaměstnanců o požární ochraně obsahuje seznámení:
Školení zaměstnanců se provádí při nástupu do zaměstnání a při každé změně pracoviště nebo pracovního zařazení zaměstnance, pokud se tím mění i obsah skutečností, s kterými má být zaměstnanec seznámen. Školení se opakuje nejméně jednou za 2 roky.
Školení vedoucích zaměstnanců obsahuje skutečnosti týkající se všech jimi řízených zaměstnanců a provádí se při nástupu do funkce. Školení se opakuje nejméně jednou za 3 roky.
Odborná příprava zaměstnanců zařazených do preventivních požárních hlídek se provádí před zahájením činností se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím.
U opakujících se činností se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím se odborná příprava preventivních požárních hlídek provádí nejméně jednou za rok.
Teoretická část odborné přípravy preventivních požárních hlídek obsahuje seznámení s požárním nebezpečím provozované činnosti, se způsobem vyhlášení požárního poplachu, přivolání jednotky požární ochrany a s poskytnutím pomoci v souvislosti se zdoláváním požáru. Praktická část odborné přípravy obsahuje seznámení s rozmístěním a použitím věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení, se způsobem, podmínkami a možnostmi hašení požárů, evakuace osob, zvířat nebo materiálu.
Odborná příprava preventistů požární ochrany se provádí před zahájením jejich činnosti a opakuje se nejméně jednou za rok. Obsahuje seznámení se skutečnostmi (viz školení zaměstnanců) na všech místech a pracovištích, kde vykonávají preventivní požární prohlídky, rozšířené o seznámení se způsobem a lhůtami jejich provádění a způsobem vedení požární knihy nebo jiného prokazatelného vedení záznamů o provedených preventivních požárních prohlídkách.