Výuka ochrany člověka za mimořádných událostí v základních a středních školách prošla ve své historii řadou změn. V letech 1973 – 1991 se prakticky jednalo o výuku povinného předmětu „branná výchova“ (zákon č. 73/1973 Sb., o branné výchově), která však v roce 1991 byla zrušena zákonem 217/1991 Sb., o zrušení zákona o branné výchově. Od tohoto data se problematice ochrany člověka za mimořádných událostí, první pomoci atd. ve školách nevytvářel téměř žádný prostor a minimálně jedna celá generace nebyla připravována na svou ochranu před riziky a hrozbami, se kterými by se mohla v životě setkat.
Koncem roku 1995 připravil tehdejší Hlavní úřad civilní ochrany České republiky ve spolupráci s Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze experiment na vybraných základních a středních školách s cílem ověřit, zda za současných učebních osnov lze některá témata týkající se ochrany člověka za mimořádných událostí vyučovat ve vybraných předmětech, aniž by se vytvářel samostatný předmět, ale došlo by k alespoň částečné přípravě obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci při mimořádných událostech. Na základě výsledků experimentu byl vydán Pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tématiky ochrany člověka za mimořádných situací do vzdělávacích programů (č.j. 34776/98-22 ze dne 4. května 1999; dále jen „pokyn MŠMT“), který byl zveřejněn ve Věstníku MŠMT (červen 1999, Sešit 6). K tomu vydalo MV-GŘ HZS ČR pro potřebu učitelů metodickou příručku, která obsahovala podrobnější informace a doporučení k realizaci vzdělávání v předmětné oblasti. O rozvržení témat do výuky jednotlivých předmětů a stanovení konkrétních obsahů vzdělávání v jednotlivých ročnících a předmětech rozhodoval ředitel školy, který rovněž rozhodoval o organizaci a formě praktického cvičení.
V souladu s usnesením vlády ČR ze dne 8. 1. 2003 č. 11, k přehledu vybraných problémů k prioritnímu řešení, které byly identifikovány v průběhu řešení krizové situace vzniklé v důsledku rozsáhlých povodní v srpnu 2002, byl v součinnosti s Ministerstvem vnitra aktualizován Pokyn MŠMT (č. j. 12 050/03-22 ze dne 4. března 2003) a dodatkem k učebním dokumentům „Ochrana člověka za mimořádných událostí“ (č. j. 13 586/03-22 ze dne 4. března 2003) byly doplněny platné učební texty. Tímto došlo ke konkrétnímu stanovení obsahu výuky a jejího rozsahu (6 vyučovacích hodin v každém ročníku), ale rozhodovací pravomoc ohledně rozvržení a zařazení do výuky zůstala na řediteli školy.
K tomu Hasičský záchranný sbor vydal příručku pro učitele „Příručka pro učitele základních a středních škol „Ochrana člověka za mimořádných událostí“ a videofilmy a přípravu učitelů k výuce této problematiky zařadil do své činnosti. Počet kurzů a počet proškolených učitelů se stal rovněž součástí statisticky sledovaných údajů za každý rok.
V roce 2004 doznala výuka v základních a středních školách zásadních změn, neboť MŠMT schválilo nové principy v politice pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů). Na základě tohoto zákona základní a střední školy postupně přecházely na nový typ vzdělávacích dokumentů, tzv. rámcové vzdělávací programy, které umožňují školám tvořit vlastní vzdělávací program, tzv. školní vzdělávací program. Součástí těchto rámcových vzdělávacích programů se stala i problematika ochrany člověka za mimořádných událostí.
Na to však vzdělávací systém nebyl dostatečně připraven. Chyběli připravení učitelé, nebyl dostatek vhodných pomůcek, a především chyběla metodika.
Nedostatečný prostor věnovaný této problematice ve školách vedl ke zvýšení spolupráce MV-generálního ředitelství HZS ČR s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Ze strany HZS ČR byla provedena základní analýza stavu výuky ve školách. Vznikla potřeba dát této činnosti určitý prvek systémovosti. Ten by měl vycházet z legislativního základu, na něj navázat odbornou přípravu učitelů, které vybavit učebnicemi a didaktickými pomůckami. Z hlediska praxe je významná spolupráce ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a učitelů se složkami IZS. Nezbytná je kontrola fungování systému a náprava nedostatků.
Co se týče zapracování dané problematiky do platných vzdělávacích dokumentů bylo konstatováno, že obsah rámcových vzdělávacích programů pro mateřské školy je plně dostačující. Pro zkvalitnění výuky však vyvstala potřeba upravit rámcové vzdělávací programy pro základní, gymnaziální, střední a střední odborné školství.
Opatřením ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. j. MSMT-2647/2013-210 ze dne 29. ledna 2013, byly schváleny revidované Rámcové vzdělávací programy pro základní školství, do kterých byla ve větším rozsahu zapracována i problematika ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. Z celkem devíti vzdělávacích oblastí je tato problematika součástí sedmi, tj. prolíná se téměř celým vzdělávacím programem. Konkrétně bylo rozšířeno a specifikováno učivo a doplněny dílčí cíle vzdělávání. Tyto nově upravené rámcové vzdělávací programy vstoupily do výuky od září 2013.
Vzhledem k velké poptávce ze strany učitelů ohledně metodiky pro výuku zároveň s revizí rámcových vzdělávacích programů vznikl metodický materiál „Podklady pro výuku témat dopravní výchovy a ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí na základní škole“. Tento materiál pedagogům nabízí soubor základních pojmů z oblasti ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, návrh na rozložení učiva do jednotlivých ročníků základní školy včetně očekávaných výstupů, doporučené metody a formy práce, literaturu, pomůcky, užitečné odkazy, nástin začlenění problematiky ve stávajícím rámcovém vzdělávacím programu, výsledky rychlých šetření v problematice ochrany člověka za mimořádných událostí, ale také návrh testových otázek pro jednotlivé ročníky základní školy. Metodická pomůcka je přístupná na portále www.rvp.cz a webových stránkách zpracovatelů (MV-GŘ HZS ČR, MZ, MŠMT). Učitelé ji přijali velice pozitivně. V současné době je to jediná komplexně pojatá metodika pro výuku tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí ve školách.
Na jaře 2013 začaly přípravné práce na revizi rámcových vzdělávacích programů pro gymnaziální, střední a střední odborné vzdělávání. Problematika pro tuto cílovou skupinu bude mít charakter více teoretický, zaměřený na právní předpisy v této oblasti a práva a povinnosti občanů při mimořádných událostech a krizových situacích. Předpokládá se, že i pro tuto cílovou skupinu vznikne metodika pro učitele.
Cílem celého snažení je, aby danou problematiku vyučovali přímo ve vzdělávacím procesu samotní učitelé. Jen tak je možné docílit průběžného vzdělávání, opakování a testování tak, aby vznikly trvalé znalosti a dovednosti. V rámci jedné besedy či přednášky realizované profesionálem to nelze stihnout. Profesionál, tj. v našem případě hasič, by v tomto systému neměl suplovat roli učitele, jeho činnost ve škole by měla být zpestřením, zatraktivněním dané problematiky, jakousi „třešinkou na dortu“.
K tomu, aby učitelé byli opravdu odborně připraveni k výuce problematiky ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, je potřeba zajistit jejich kvalitní vzdělávání.
Stávající učitelé, kteří budou tuto problematiku vyučovat nově, mimo svou aprobaci, mohou využít možností absolvovat školení u Hasičského záchranného sboru ČR (tak, jak již učinilo cca 17 100 učitelů od roku 2013), nebo se zúčastnit některého z kurzů, které pořádá Národní institut pro další vzdělávání, nebo absolvovat právě se rozvíjející studium v rámci celoživotního vzdělávání na některé vysoké škole, která má akreditovaný příslušný vzdělávací program.
Budoucí učitelé, studenti pedagogických fakult, se s touto problematikou budou setkávat přímo na vysoké škole. Usnesením vlády č. 734/2011 byl vytvořen společný vědomostní základ, který je postupně implementován do vzdělávacích programů pedagogických fakult tak, aby se v následujících letech zvýšil počet kvalifikovaných učitelů, schopných danou problematiku plnohodnotně vyučovat.
Cílem materiálu bylo vytvoření společného vědomostního základu pro jednotlivé skupiny studentů následovně:
Formy implementace jsou ponechány na možnostech vysoké školy. Implementace by měla probíhat postupně v návaznosti na akreditaci a reakreditaci jednotlivých studijních oborů.
Aby celý systém vzdělávání fungoval, nestačí jen připravení učitelé. Kvalitní výuka se bez dobře zpracovaných pomůcek a učebnic neobejde. V současné době mají učitelé možnost vybírat z celé řady pomůcek, učebnic či odborných příruček:
K výuce předmětné problematiky byly ze strany HZS ČR (MV-GŘ HZS ČR a jednotlivé HZS krajů) vydány odborné příručky, publikace, CD a DVD určené pro učitele i žáky. Vše lze nalézt na webové stránce HZS ČR na adrese: http://www.hzscr.cz/clanek/pomucky-pro-zakladni-a-stredni-skoly.aspx.
Příručky k výuce vydané přímo MV-GŘ HZS ČR a materiály vydané na videokazetách a DVD jsou uvedeny v příloze č. 7.
Učebnice vydané ve spolupráci MV-GŘ HZS ČR s nakladatelstvím „ALBRA – SPL Práce“ jsou zpracovány pro jednotlivé ročníky s důrazem na odstupňování složitosti problematiky. Jsou určeny žákům základních škol od první po devátou třídu. Učitelům jsou k tomu dispozici dvě metodiky (1. a 2. stupeň). Jejich přehled je uveden v příloze č. 8.
Učebnice vydané ve spolupráci MV-GŘ HZS ČR s nakladatelstvím FORTUNA jsou zpracované podle předmětů, ale nerozlišují ročníky. Je na učiteli, kdy a co probere. Přehled je uveden v příloze č. 8.
Multimediální výukové materiály z dílny Asociace „Záchranný kruh“ jsou určeny všem věkovým kategoriím žáků a studentů, ale i samotným učitelům. Jsou volně dostupné a navíc k nim existuje testovací sada, která slouží k ověřování získaných znalostí. Pomůcky vznikly v rámci několika projektů:
„Chraň svůj svět, chraň svůj život“
Multimediální DVD s naučným textem, soutěžemi, hrami a testy určená pro žáky základních škol. Přehled je uveden v příloze č. 9.
„Včas umět a znát je napořád“
Problematika běžných rizik až po mimořádné události zpracovaná formou deskových her a v digitální podobě určená pro mateřské školy.
„Rizika silniční a železniční dopravy a příručka první pomoci“
Pro žáky základních a středních škol.
Materiály pro děti
Materiály pro děti
Materiály pro děti
Materiály pro děti