Povinností obcí v oblasti požární ochrany je možné rozdělit do dvou rovin:

  • povinnosti obce a obecního úřadu,
  • povinnosti obce jako jiné právnické osoby (obec je veřejnoprávní korporací, tedy právnickou osobou).

Obec na úseku požární ochrany (v samostatné působnosti): 

  • zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, která provádí hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech a plní další úkoly podle zákona o IZS [5] ve svém územním obvodu,
  • udržuje akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce,
  • zabezpečuje odbornou přípravu členů jednotky sboru dobrovolných hasičů obce,
  • zabezpečuje materiální a finanční potřeby jednotky sboru dobrovolných hasičů obce a požární ochrany,
  • zajišťuje péči o členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, popřípadě i o osoby vyzvané k poskytnutí osobní pomoci, jestliže zasahují za ztížených podmínek nebo u déle trvajícího zásahu na území obce,
  • poskytuje náhradu ušlého výdělku členu jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, který se ve své pracovní době nebo v době, ze které mu plyne příjem z podnikání nebo jiné samostatně výdělečné činnosti, zúčastní zásahu při požáru nebo jiných záchranných prací při živelních pohromách nebo jiných mimořádných událostech nebo nařízeného cvičení anebo nařízené odborné přípravy,
  • zabezpečuje a hradí pro členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce preventivní zdravotní prohlídky,
  • zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení, zejména pro potřeby svého územního obvodu,
  • zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,
  • zřizuje ohlašovnu požárů a další místa, odkud lze hlásit požár,
  • zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti,
  • umožňuje dislokaci jednotek hasičského záchranného sboru v katastrálním území obce podle nařízení kraje a přispívá na provoz a vybavení těchto jednotek,
  • spolupracuje se sousedními obcemi při plnění úkolů k zabezpečení požární ochrany,
  • organizuje preventivně výchovnou činnost,
  • obecně závaznou vyhláškou
  1. vydává požární řád obce,
  2. stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob.

Obecní úřad na úseku požární ochrany (v přenesené působnosti):

  • zajišťuje účast velitelů a strojníků jednotky sboru dobrovolných hasičů obce na jejich odborné přípravě,
  • zajišťuje úkoly požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu.

 Vybrané obecní úřady (v přenesené působnosti):

  • zabezpečují podle požárního poplachového plánu kraje hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech mimo svůj územní obvod,
  • zabezpečují akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce k zásahům mimo svůj územní obvod,
  • na základě nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky plošného pokrytí území kraje JPO, zabezpečují nepřetržitou pracovní pohotovost mimo pracoviště v počtu nejméně jednoho požárního družstva o sníženém početním stavu [7].

Dokumentaci požární ochrany obce tvoří:

  • dokumentace o zřízení jednotky sboru dobrovolných hasičů obce nebo společné jednotky požární ochrany,
  • řád ohlašovny požárů,
  • dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné činnosti,
  • požární řád obce,
  • dokumentace k zabezpečení
  1. požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob,
  2. úkolů požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu,
  • plán výkonu služby členů jednotek sboru dobrovolných hasičů vybraných obcí a to včetně jejich pohotovosti mimo pracoviště.

Součástí dokumentace požární ochrany obcí může být také další dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti zpracovávaná a vedená podle zvláštních právních předpisů např. [24].

Povinnosti obce jako jiné právnické osoby se odvíjí od charakteru provozovaných činností. Z hlediska míry požárního nebezpečí se provozované činnosti člení do následujících kategorií:

  • bez zvýšeného požárního nebezpečí,
  • se zvýšeným požárním nebezpečím,
  • s vysokým požárním nebezpečím.

Mezi provozované činností, které jsou charakteristické pro obce, patří činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí a se zvýšeným požárním nebezpečím. Mezi provozované činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím jde v obcích zejména o:

  • budovy o sedmi a více nadzemních podlažích nebo o výšce větší než 22,5 m (kromě bytových domů),
  • stavby pro shromažďování většího počtu osob, stavby pro obchod, ubytovací zařízení, stavby, které jsou určené pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace (např. mateřské školky, domovy pro seniory).

Provozování činností s vysokým požárním nebezpečím je zcela výjimečné a nebude v textu dále popisováno.

Pokud je obec vlastníkem nebo uživatelem zdrojů vody pro hašení požárů je povinna tyto zdroje udržovat v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky a čerpání vody pro hašení požárů.

Pokud je obec vlastníkem nebo uživatelem lesů v souvislých lesních porostech o celkové výměře vyšší než 50 hektarů je povinna zabezpečit v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru opatření pro včasné zjištění požáru v lesích a proti jeho rozšíření pomocí hlídkové činnosti s potřebným množstvím sil a prostředků požární ochrany, pokud tak neučiní Ministerstvo zemědělství [7].

Mezi základní povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob v oblasti požární ochrany patří:

  • obstarávat a zabezpečovat v potřebném množství a druzích požární techniku, věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení se zřetelem na požární nebezpečí provozované činnosti a udržovat je v provozuschopném stavu,
  • vytvářet podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce, zejména udržovat volné příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku, únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, k rozvodným zařízením elektrické energie, k uzávěrům vody, plynu, topení a produktovodům, k věcným prostředkům požární ochrany a k ručnímu ovládání požárně bezpečnostních zařízení,
  • dodržovat technické podmínky a návody vztahující se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností,
  • označovat pracoviště a ostatní místa příslušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně, a to včetně míst, na kterých se nachází věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení,
  • pravidelně kontrolovat prostřednictvím odborně způsobilé osoby, technika požární ochrany nebo preventisty požární ochrany dodržování předpisů o požární ochraně a neprodleně odstraňovat zjištěné závady,
  • umožnit orgánu státního požárního dozoru provedení kontroly plnění povinností na úseku požární ochrany, poskytovat mu požadované doklady, dokumentaci a informace vztahující se k zabezpečování požární ochrany v souladu s tímto zákonem a ve stanovených lhůtách splnit jím uložená opatření,
  • poskytovat bezúplatně orgánu státního požárního dozoru výrobky nebo vzorky nezbytné k provedení požárně technické expertizy ke zjištění příčiny vzniku požáru,
  • bezodkladně oznamovat územně příslušnému operačnímu středisku hasičského záchranného sboru kraje každý požár vzniklý při činnostech, které provozují, nebo v prostorách, které vlastní nebo užívají.

Základní povinnosti v oblasti požární ochrany řeší rovněž vypalování porostů a spalování hořlavých látek na volném prostranství. Právnické osoby a podnikající fyzické osoby nesmí porosty vypalovat. Při spalování hořlavých látek na volném prostranství jsou povinny, se zřetelem na rozsah této činnosti, stanovit opatření proti vzniku a šíření požáru. Spalování hořlavých látek na volném prostranství včetně navrhovaných opatření jsou povinny předem oznámit územně příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje, který může stanovit další podmínky pro tuto činnost, popřípadě může takovou činnost zakázat[7].

Mezi další povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob v oblasti požární ochrany, které provozují činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím, patří:

  • stanovit organizaci zabezpečení požární ochrany s ohledem na požární nebezpečí provozované činnosti,
  • prokazatelným způsobem stanovit a dodržovat podmínky požární bezpečnosti provozovaných činností, případně technologických postupů a zařízení, nejsou-li podmínky provozování činností a zabezpečování údržby a oprav zařízení stanoveny zvláštním právním předpisem,
  • zajišťovat údržbu, kontroly a opravy technických a technologických zařízení způsobem a ve lhůtách stanovených podmínkami požární bezpečnosti nebo výrobcem zařízení,
  • stanovit z hlediska požární bezpečnosti požadavky na odbornou kvalifikaci osob pověřených obsluhou, kontrolou, údržbou a opravami technických a technologických zařízení, pokud to není stanoveno zvláštními právními předpisy, a zabezpečit provádění prací, které by mohly vést ke vzniku požáru, pouze osobami s příslušnou kvalifikací,
  • mít k dispozici požárně technické charakteristiky vyráběných, používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látek a materiálů potřebné ke stanovení preventivních opatření k ochraně života a zdraví osob a majetku [7].

Podnikající fyzické osoby a právnické osoby jsou povinny zpracovávat předepsanou dokumentaci požární ochrany, ke které patří:

  • dokumentace o začlenění do kategorie činností se zvýšeným požárním nebezpečím nebo s vysokým požárním nebezpečím,
  • posouzení požárního nebezpečí,
  • stanovení organizace zabezpečení požární ochrany,
  • požární řád,
  • požární poplachové směrnice,
  • požární evakuační plán,
  • dokumentace zdolávání požárů,
  • řád ohlašovny požárů,
  • tematický plán a časový rozvrh školení zaměstnanců a odborné přípravy preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany,
  • dokumentace o provedeném školení zaměstnanců a odborné přípravě preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany,
  • požární kniha,
  • dokumentace o činnosti a akceschopnosti jednotky požární ochrany, popřípadě požární hlídky.

Součástí dokumentace požární ochrany je také další dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti a dokumentace vedená podle zvláštních předpisů (např. požárně bezpečnostní řešení, bezpečnostní dokumentace, bezpečnostní listy, doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností, rozhodnutí a stanoviska správních úřadů týkající se požární bezpečnosti při provozovaných činnostech) [50].

Dokumentaci požární ochrany je nezbytné udržovat v souladu se skutečným stavem. Kontrola dokumentace uvedené v písm. a) až i) přehledu dokumentace požární ochrany, včetně záznamu o jejím výsledku, se provádí v rámci preventivních požárních prohlídek, a to nejméně jednou za rok nebo po každém požáru anebo po každé provedené změně, která měla vliv na její obsah [50].

Pro úplnost je nezbytné uvést také další povinnosti, které jsou povinny podnikající fyzické osoby a právnické osoby provozující činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím a s vysokým požárním nebezpečím plnit, zejména ve stanovených případech zřídit preventivní požární hlídku, provádět školení a odbornou přípravu zaměstnanců o požární ochraně.


Předchozí Následující