Nehody v silničních tunelech jakou byla např. v květnu 1999 nehoda v Tauernském tunelu,v Gleinalmském a Pfänderském tunelu (Rakousko) kde po srážce vozů uhořeli lidé, zaměřily pozornost na tuto problematiku i v České republice. Nové české silniční tunely by měly být vybaveny požární signalizací, videokamerami a dalšími zařízeními. Tunely na budovaných dálnicích budou dvourourové, každému směru bude sloužit oddělený tubus. V případě, že v jednom tunelovém tubusu dojde k nehodě nebo požáru, mohou lidé uniknout do druhé tunelové trouby. V tunelech již je či bude možné používat mobilní telefony.
Diskusi o bezpečnosti rakouských alpských tunelů rozpoutal mohutný požár, který 29. května 1999 zachvátil 6,4 kilometru dlouhý Tauernský tunel na dálnici A10 pod rakouskými Alpami. Nehodu, kterou nakonec nepřežilo 12 lidí zavinil rakouský řidič kamiónu, který nestačil zabrzdit, když vozidla před ním zastavila na semaforu, a narazil do pěti osobních vozů, které doslova slisoval dohromady. Výbuchem benzínu vznikl mnohahodinový požár, v jehož ohnisku vystoupila teplota až na 1300 stupňů Celsia.
Pravděpodobně nejtragičtější nehodu zažil v březnu 1999 tunel pod Mont Blankem mezi Francií a Itálií, dlouhý 11,5 kilometru. Při požáru belgického kamiónu zachvátily plameny postupně 33 dalších nákladních aut a kamiónů a při neštěstí zahynulo 39 osob. Tunel byl dlouhodobě uzavřen. Zpráva finanční policie v Lyonu ukázala, že společnost ATMB, která tunel provozuje, investovala do bezpečnostních zařízení minimálně, v porovnání s velkými výnosy z provozu tunelu, a firma byla obviněna z neúmyslného zabití.
Ze získaných zkušeností bylo stanoveno vybavení silničních tunelů požárně bezpečnostními zařízeními, k nimž patří například:
Za normálních podmínek:
Při kongesci (zácpě):
Při poruše vozidla:
Při nehodě:
Váš vůz začal hořet:
Jiný vůz začal hořet:
V obou případech:
Dojde-li v železničním tunelu k havárii, je včasný odborný zásah problematičtější než v otevřeném terénu. Proto jsou ve vybraných železničních tunelech (nad 350m délky) stanovena a realizována bezpečnostní opatření, která zahrnují opatření pro zabránění mimořádným událostem, opatření pro zmírnění rozsahu, opatření pro záchranu vlastními silami a opatření pro záchranu cizími silami. Požárně bezpečnostní řešení tunelového objektu se zpracovává jako součást projektu stavby.
Preventivní opatření ke snížení nebo eliminaci možných rizik při drážním provozu v tunelu jsou především stavebně technologická a provozní opatření, např. zásada jednokolejných tunelových trub a tím vyloučení potkávání se s protisměrnými vlaky; minimální množství výhybek (preferuje se úplná absence); osazení indikátorů horkoběžných ložisek; požadavky na konstrukci vagonů a volba materiálů, zohledňující jejich vlastnosti z hlediska reakce na oheň; omezení druhu osobní a nákladní přepravy a počtu vlaků, které současně mohou projíždět tunelem. Jsou dána mj. provozním řádem.
Opatření pro zmírnění následků jsou především zajištění, aby vlak při vzniku požáru v tunelu nezastavil a dojel na volnou trať, kde je možný únik osob do bezpečného prostoru a snadnější a účinnější zásah hasičů a ostatních záchranných sborů (potlačení funkce záchranné brzdy, požární odolnost vlaku, vybavení vlaku hasicími, komunikačními a nouzovými osvětlovacími prostředky, školení personálu a informace cestujících).
Opatření pro evakuaci a záchranu (sebezáchranu) jsou všechna opatření, která učiní vlakový personál nebo cestující pro možnost odvrácení bezprostředního a aktuálního nebezpečí, především evakuace vlaku a dosažení bezpečného prostoru. Tato opatření jsou podpořena stavebními úpravami (zařízeními), jako jsou únikové cesty, nouzové východy, nouzové osvětlení, nouzové telefony, označení únikových cest.
Nebezpečí požáru v podzemních hromadných garážích hrozí zejména při vytečení hořlavých kapalin z nádrží automobilů (benzín, nafta) nebo při zkratu elektrické instalace následkem poruchy, neodborné manipulace nebo následkem nedostatečné údržby. Zdrojem možného požáru může být také ukládání hořlavých materiálů v garáži, kouření, úmyslné zapálení. Vzhledem k množství pohonných hmot v nádržích zaparkovaných vozidel hrozí silné zakouření při požáru a ztráta orientace osob.
Příklady některých parametrů hořlavých kapalin:
a) Garáž, která slouží pro parkování vozidel s pohonem na plynná paliva, musí být vybavena detektory úniku plynu a účinným větráním.
b) Garáž musí být vybavena detekcí na kysličník uhelnatý (CO) [39]. Norma stanoví nejvyšší trvale přípustnou koncentraci CO 87 ppm při maximální délce pobytu v garáži 30 minut. Delší pobyt se řídí směrnicí č. 66 ministerstva zdravotnictví, která určuje maximální čtyřiadvacetihodinovou koncentraci 26 ppm. Z toho vyplývá současný požadavek na detekci CO v garážích ve dvou úrovních to je 26 a 87 ppm a s ohledem na tyto hodnoty musí být také řešeno větrání.
Dosažení koncentrace 26 ppm CO vyvolává spuštění ventilace a při překročení 87 ppm musí být v garážích přerušen chod motorů a všechny osoby musí opustit garáž. Na tento stav musí být vhodným způsobem upozorněny osoby přítomné v garáži (zvukové a světelné znamení).
c) Požární úsek garáže se zakladačovým systémem, který nesplňuje podmínky pro rychlý a účinný zásah jednotky požární ochrany, musí být vybaven stabilním hasicím zařízením alespoň s jednoduchým zásobováním vodou. U vstupu do garáže se zakladačovým systémem musí být na dobře viditelném místě umístěn půdorys tohoto prostoru včetně řezu s vyznačením přístupu do jednotlivých podlaží zakladačového systému.
d) Požární úsek hromadné podzemní garáže určené pro veřejnost musí být vybaven domácím rozhlasem s nuceným poslechem.
e) Hromadné garáže se vybavují jedním přenosným hasicím přístrojem pěnovým nebo práškovým s hasicí schopností 183 B na prvních započatých 10 stání a další stejný přenosný hasicí přístroj na každých započatých 20 stání v jedné výškové úrovni (podlaží)
K dalšímu vybavení podzemních hromadných garáží patří:
K zamezení vzniku požárů v podzemních hromadných garážích jsou stanoveny zákazy a příkazy, zejména [38]:
dodržovat provozní řád garážových parkovacích stání,
Pravidla pro chování v hromadné podzemní garáži v případě požáru: