Krizovým řízením ve veřejné sféře se rozumí souhrn činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a na plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na krizové situace a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury
Orgán krizového řízení je zákonem [14] stanovený orgán veřejné správy. Systém krizového řízení rozlišuje:
Krizové řízení v kraji zajišťují zejména hejtman kraje, hasičský záchranný sbor kraje, Policie ČR a krajský úřad.
Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací. K plnění svěřených úkolů v krizovém řízení:
Podle zákonem stanovených podmínek, může hejtman, v případě, že jsou ohroženy životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí, vyhlásit stav nebezpečí.
Hasičský záchranný sbor kraje při přípravě na krizové situace a jejich řešení zejména:
Policie České republiky zajišťuje připravenost k řešení krizových situací spojených s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem na území kraje.
Úkoly v krizovém řízení ve správním obvodu obce s rozšířenou působností zajišťuje zejména starosta a obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Starosta ORP k zabezpečení úkolů ve správním obvodu obce s rozšířenou působností:
Krizové řízení je spojeno s přípravou na vyhlášení a vyhlášením krizových stavů.
Vyhlášení krizového stavu představuje vymezení souboru opatření (krizová opatření), která platí omezenou dobu na vymezeném území, a která mají umožnit překonání situace, která nastala v souvislosti se vznikem mimořádné události velkého rozsahu, narušením kritické infrastruktury nebo výskytem jiného nebezpečí.
Rozlišujeme:
Dosud nejčastěji vyhlašovaným krizovým stavem byl stav nebezpečí a nouzový stav, a to v souvislosti s výskytem živelních pohrom (povodní).