Ochrana obyvatelstva má v současné době vytvořeny nezbytné předpoklady pro svoje zabezpečení a další rozvoj:
Základní právní normou, podle které jsou realizovány úkoly ochrany obyvatelstva v současnosti je zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů.
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Tento zákon [5] vymezuje působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků, práva a povinnosti právnických a fyzických osob při ochraně obyvatelstva.
Jsou zde stanovena konkrétní práva a povinnosti v oblasti ochrany obyvatelstva ministerstvům a jiným ústředním správním úřadům, generálnímu ředitelství hasičského záchranného sboru, hasičským záchranným sborům krajů, orgánům krajů, obcí s rozšířenou působností, orgánům obcí a právnickým a fyzickým osobám.
Zákon č. 239/2000 uvádí definici „ochrany obyvatelstva“
OCHRANA OBYVATELSTVA - plnění úkolů civilní ochrany*,zejména varování, evakuace, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva a plnění dalších opatření k zabezpečení jeho života, zdraví a majetku
*Čl. 61 Dodatkového protokolu k Ženevským úmluvám z 12. srpna 1949 o ochraně obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů, přijatého v Ženevě dne 8. června 1977 (Protokol I) a publikovaného sdělením FMZV pod. Č. 168/1991 Sb.
Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva
Zákon č.239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému ukládá vydání této vyhlášky ministerstvu vnitra, resp. generálnímu ředitelství hasičského záchranného sboru.
Vyhláška stanovuje [6]:
Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
Z hlediska ochrany obyvatelstva jsou zde významná ustanovení, která ukládají jednotkám požární ochrany plnit úkoly na úseku civilní ochrany a ochrany obyvatelstva [7].
Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany
V této vyhlášce jsou taxativně stanoveny úkoly, které jednotky požární ochrany při zásahu provádí nebo na kterých se podílí [8]. Jednotky požární ochrany na úseku civilní ochrany a ochrany obyvatelstva:
V souladu s uvedenou vyhláškou je možné zvýšit základní početní stav členů jednotky sboru dobrovolných hasičů (SDH) obce o potřebný počet osob, které budou plnit úkoly ochrany obyvatelstva (ve skupině nebo v družstvu).
Na plnění opatření ochrany obyvatelstva se podílí orgány státní správy, orgány územních samosprávných celků, právnické osoby, podnikající fyzické osoby a fyzické osoby.
Rozhodující řídící a koordinační roli má Hasičský sbor České republiky, který plní úkoly stanovené ministerstvu vnitra a úkoly stanovené orgánům krajů a obcí s rozšířenou působností [5].
Na centrální úrovni plní tyto úkoly generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR, které:
Na krajské úrovni a na úrovni obcí s rozšířenou působností plní tyto úkoly hasičský záchranný sbor kraje, který:
Na úrovni obcí plní starosta obce a obecní úřad zejména tyto úkoly:
K plnění úkolů ochrany obyvatelstva je obec oprávněna zřizovat zařízení civilní ochrany.
Z hlediska ochrany obyvatelstva je obec považována za dotčený orgán ve stavebním a územním řízení.
Na úrovni právnických osob a podnikajících fyzických osob zahrnutých do havarijních plánů je zabezpečováno:
K plnění úkolů ochrany obyvatelstva mohou zřizovat zařízení civilní ochrany.
Na realizaci konkrétních opatření ochrany obyvatelstva se podílí celá řada sil a prostředků organizovaných na různých úrovních veřejné správy nebo složkami Integrovaného záchranného systému.
Složky integrovaného záchranného systému se dělí na základní a ostatní.
Základními složkami integrovaného záchranného systému jsou:
Charakteristické pro základní složky je, že jsou schopny rychle a nepřetržitě zasahovat, mají celoplošnou působnost na území celého státu, zajišťují nepřetržitou pohotovost a obsluhují telefonní linky tísňového volání (112,150,155,158) pro příjem ohlášení vzniku mimořádné události, její vyhodnocení a neodkladný zásah v místě mimořádné události.
Ostatními složkami integrovaného záchranného systému jsou:
Charakteristické pro ostatní složky je, že poskytují při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc na vyžádání.
Stálé orgány pro koordinaci složek integrovaného záchranného systému jsou operační a informační střediska integrovaného záchranného systému, kterými jsou operační a informační střediska hasičského záchranného sboru kraje a operační a informační středisko generálního ředitelství hasičského záchranného sboru.
Základním posláním Hasičského záchranného sboru je chránit životy a zdraví obyvatel a majetek před požáry a poskytovat účinnou pomoc při mimořádných událostech. Hasičský záchranný sbor je hlavním koordinátorem a páteří integrovaného záchranného systému. Kromě organizačního zajišťování činnosti integrovaného záchranného systému, připravuje návrhy právních předpisů nebo návrhy změn stávajících dokumentů. Při plnění svých úkolů spolupracuje s ostatními složkami integrovaného záchranného systému, správními úřady a jinými státními orgány, orgány samosprávy, právnickými a fyzickými osobami, neziskovými organizacemi a sdruženími občanů.
Základní náplní činnosti zdravotnické záchranné služby je zajišťování odborné přednemocniční neodkladné péče u stavů ohrožujících lidský život. Ta je zajišťována prostřednictvím operačních středisek, která přijímají a vyhodnocují tísňové výzvy na lince 155 a posádkami záchranářských vozidel v terénu, vyjíždějících ze sítě výjezdových stanovišť po celé zemi.
V rámci IZS provádí policie zejména tyto úkony:
V souladu se zákonem [5] je dána možnost obcím a právnickým a podnikajícím fyzickým osobám zřizovat tzv. zařízení civilní ochrany. Tato zařízení by měla sloužit např. k zajištění evakuace, nouzového přežití a organizování humanitární pomoci, k provádění prací spojených s vyprošťováním osob a k odstraňování následků mimořádných událostí apod. V praxi byla možnost zřizovat tato zařízení využívána jen sporadicky.
Jedním z důvodů proč bylo neefektivní tato zařízení civilní ochrany vytvářet, je zákonem [7] dána povinnost, plnit úkoly civilní ochrany a ochrany obyvatel jednotkami požární ochrany. Tyto jednotky mají stanoveny v podstatě stejné úkoly jako zařízení civilní ochrany [8], mají zavedený systém výjezdů k zásahu a jsou významné pro plnění úkolů ochrany obyvatelstva zejména v obcích, protože prakticky každá obec jednotku požární ochrany zřizuje.
Jednotky požární ochrany, včetně jednotek sboru dobrovolných hasičů obcí, jsou nejefektivnější a nejmasovější výkonnou složkou v oblasti ochrany obyvatelstva.
Dobrovolní hasiči jsou převážně organizováni ve Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska (SH ČMS), menší počet je organizován v Moravské hasičské jednotě a České hasičské jednotě. Činnost SH ČMS je zaměřena prioritně do oblasti poskytování odborné pomoci v oblasti ochrany před požáry a zdolávání mimořádných událostí. Nabízí pomoc veřejnosti, zejména obcím, státním orgánům, fyzickým a právnickým osobám při:
Mezi aktivity Českého červeného kříže patří bezpříspěvkové dárcovství krve, humanitární pomoc, pátrací služba, výuka první pomoci, dobrovolná pečovatelská služba a pomoc při hromadné evakuaci. Činnost humanitárních jednotek ČČK je zaměřena na:
Vodní záchranná služba ČČK je kolektivním členem ČČK. Provádí preventivně záchrannou činnost na vodních lokalitách ČR. Dále poskytuje kvalifikovanou předlékařskou první pomoc ve stanicích a ošetřovnách, kterých je v ČR 60.
Svaz záchranných brigád kynologů České republiky je občanským sdružením a je nejpočetnější organizací v České republice zabývající se výcvikem záchranných psů. Rozvíjí svoji činnost především pro potřeby praktického využití psů při záchranných pracích jak v České republice, tak i jinde ve světě. Pro nasazení svých psovodů do akcí vytváří svaz pohotovostní jednotku a trvale ji udržuje na požadované odborné úrovni.
Horská služba při výkonu své činnosti zejména:
Aktivní záloha je součástí zálohy ozbrojených sil České republiky zřízené na základě zákona č. 585/2004 Sb., branný zákon. Příslušníci Aktivní zálohy se několik týdnů v roce věnují vojenskému výcviku. V případě potřeby jsou jednotky Aktivní zálohy na základě rozhodnutí vlády nasazeny do akce. Jejich typickými úkoly jsou pomoc při živelních pohromách a ostraha objektů důležitých pro obranu státu v případě zhoršení bezpečnostní situace.
K úkolům občanského sdružení ADRA patří:
Armáda spásy je mezinárodní organizací s ústředím v Londýně, která působí od roku 1919. Věnuje se péči o sociálně slabé (lidé bez domova, střediska sociální péče pro propuštěné vězně, domy pro matky s dětmi). Při mimořádných událostech lze využít její ubytovny a výdej ošacení a stravování postiženým osobám.
Česká katolická charita vznikla v ČR po roce 1918 a pomáhala zejména ve zdravotnictví, pečovala o mládež v dětských domovech a sirotčincích, o staré, nemocné a postižené osoby. Má přes 200 stálých pracovníků a tisíce dobrovolníků. Formy pomoci při mimořádných událostech jsou především materiální pomoc (oblečení, přikrývky, sběr humanitární pomoci) a pomoc postiženým ( bez přístřeší, ošetřovatelská služba apod.)
Ostatní složkou IZS je také Armáda ČR. Její síly a prostředky armády lze použít: